1

Word jij onze 37,399e volger?

instagram

linkedin

Straat in Almere Haven krijgt plastic bestrating

17 reacties Politiek en gemeente De HovenAlmere HavenGemeente


Woensdagochtend is de aanleg begonnen van een plastic bestrating aan de Middenhof in Almere Haven.  van een weg van gerecycled plastic van PlasticRoad in Middenhof in Almere Haven.

Nadat hier het diepriool al eerder werd vervangen, worden de straatstenen en parkeervakken vervangen nu door een duurzame ‘plastic’ weg. De weg wordt door aannemer Dusseldorp aangelegd in opdracht van gemeente Almere. 

Duurzaam en circulair ontworpen 

PlasticRoad ontwerpt, creëert en levert duurzame, klimaatbestendige en circulaire kunststof wegelementen gemaakt van plastic huisafval.

Het huishoudelijk plastic afval dat nu nog veelal in de verbrandingsoven of stortplaats belandt, krijgt zo een tweede leven als bouwstof voor een plastic weg. Het hergebruik van plastic tot een wegdek zorgt voor een lagere CO2-uitstoot.

"We zijn trots op deze toepassing in Almere, waarbij de gemeente naast de duurzame voordelen ook de waarde heeft gezien in de eenvoudige aanleg, het beheer en het onderhoud van ons product", aldus Eric Kievit (managing director PlasticRoad).

Klimaatverandering

Gemeenten staan door klimaatverandering voor grote uitdagingen bij de aanleg en vervanging van wegen en fietspaden: periodes van droogte worden afgewisseld met flinke regenbuien. Hier hebben bestrating en asfalt soms onder te lijden - het gevolg: watertekorten en verzakkingen in de openbare ruimte wat leidt tot veel schade en hoge (onderhouds-)kosten.

Volgens Hilde van Garderen (wethouder openbare ruimte) is de gemeente altijd al bezig om de woonomgevingen toekomstbestendiger te maken. 

"Daarom kiezen we voor circulaire producten die ook nog eens bijdragen aan het verlagen van de beheerkosten. We zetten in op klimaatadaptatie. Met de modules van PlasticRoad zijn we in staat om regenbuien ter plekke in de ruimte onder het wegoppervlak op te vangen en in de grond te infiltreren. Zo houden we het waterverloop natuurlijk en gaan we verdroging van de bodem tegen", aldus van Garderen.


Tags bij dit artikel: De HovenAlmere HavenGemeente

Buurtmeldingen Ontvang gratis een melding via Facebook Messenger bij nieuws over De Hoven of een andere buurt naar keuze. Ook kun je de voorkeur opgeven om meldingen te ontvangen bij belangrijk nieuws, weeralarmen, hinder op het spoor en winacties.

Vacature-alert - 17 nieuwe vacatures!

Er zijn deze week in totaal 17 vacatures geplaatst voor banen in de regio's Almere, Hilversum, Naarden, Dronten, Weesp, Lelystad en Huizen.

Bekijk overzicht


Reacties (17)

Bekijk hieronder de reacties die geplaatst zijn via Facebook. Ook een reactie plaatsen? Klik hier
user
Geplaatst door Femke Geenjaar op zaterdag 05 juni 2021 om 20.33 uur
Hoe is het in de winter met sneeuw en ijzel?
user
Geplaatst door Oudshoorn Thierry op donderdag 03 juni 2021 om 22.16 uur
Zal lekker lawaai maken zo n plastic holle bak waar je overheen rijdt.....
user
Geplaatst door Kenny Hania op donderdag 03 juni 2021 om 15.14 uur
Condens P. Fluorescens best wel een mooi concept
user
Geplaatst door Ad Doffer op donderdag 03 juni 2021 om 15.08 uur
Mij is altijd geleerd kunststof heeft een geheugen en hoe hoger de temperatuur des gauwer gaat het terug naar zijn geheugen . Den aan een spoorrail die zet ook ruit bij hoge temperatuur en een brug ....
user
Geplaatst door Sabrina van Ulsen op donderdag 03 juni 2021 om 13.25 uur
T zal wel goed onderzocht zijn😉 heet bij mooi weer? Glad bij regen?
user
Geplaatst door Christofano Veldhuizen op donderdag 03 juni 2021 om 11.07 uur
Leuk idee, maar wat gebeurt er bij bv. brand? Smelt de straat dan?!
user
Geplaatst door Simone van der Worp op donderdag 03 juni 2021 om 06.41 uur
En alle micro plastics die door slijten in het grondwater terecht komen? Dit is echt niet milieuvriendelijk! Beter het probleem aanpakken door minder plastic te gebruiken en produceren, dan hoeft het ook geen weg te worden.
user
Geplaatst door Simone Mudde op woensdag 02 juni 2021 om 20.44 uur
Dacht dat we juist minder plastic moesten gaan gebruiken? Nu gaan we er zelfs hele straten mee bedekken .....en dat is wel goed voor het milieu en klimaat ?
user
Geplaatst door Michelle Wiegel op woensdag 02 juni 2021 om 20.42 uur
Alles van plastic is vervangen door karton maaaaar we krijgen wel een plastic weg🤣 heel logisch
user
Geplaatst door Belgin Avcı op woensdag 02 juni 2021 om 20.24 uur
Shirley Rookhuyzen plastic rietjes en de AH plastic zakjes liggen in haven 🧐
user
Geplaatst door Ronald de Roo op woensdag 02 juni 2021 om 20.19 uur
Huh en ze willen van plastic af
user
Geplaatst door Rean Van Leeuwen op woensdag 02 juni 2021 om 20.07 uur
Nu snap ik waar me plastic rietjes zijn Het kan ook van karton en geven jullie ons de rietjes van plastic weer terug
user
Geplaatst door Peter Berkhuizen op woensdag 02 juni 2021 om 19.44 uur
Weet het niet hoor maar wordt plastic niet spekglad als heet regent, word er ook naar veiligheid gekeken
user
Geplaatst door Edo de Jong op woensdag 02 juni 2021 om 19.05 uur
Ff met de crosserd dr overheen zo weer weg dat klimaat gezeik
user
Geplaatst door Wendy Martin - Habing op woensdag 02 juni 2021 om 16.36 uur
Wat een bizarre oplossing voor het klimaatprobleem. Als één van de problemen de waterafvoer is moet je er JUIST geen plastic neerleggen, dat voert toch nog minder af dan steen? Een betere oplossing voor goede waterafvoer en het voorkomen van het verzakken van de grond is meer groen aanleggen! Leg een limiet aan de tegeltuinen en milimeter niet de hele natuur tot een triest saai grasveld. Het is ook bewezen dat bomen enorm veel hitte absorberen. Meer bomen en groen planten en opbokken met je platic. Het is op genoeg andere manieren te recyclen dan in de natuur.
user
Geplaatst door Ludo Van Bolhuis op woensdag 02 juni 2021 om 15.31 uur
Echt belachelijk naar een maand kan dr weer nieuwe bestrating in kapotgereden😂😂😂😂
user