1

Word jij onze 37,596e volger?

instagram

linkedin

Dierenartsen in Almere tussen 20.00 en 08.00 uur onbereikbaar: dichtstbijzijnde spoedpost in Amsterdam

68 reacties Politiek en gemeente


In de nacht van zaterdag op zondag is de Franse bulldog Noa overleden als gevolg van een epileptische aanval waarbij het in Almere niet mogelijk bleek om een dierenarts te bezoeken.

"Vanaf 23.00 uur heeft mijn zoon met zijn hond op de grond gelegen om het dier te kalmeren en ondersteunen. Geen een dierenarts in Almere bleek te bereiken, Amsterdam zat ook vol", vertelt Yvonne ter Horst.

Er moest worden uitgeweken naar Zwanenburg, zo'n 35 minuten rijden vanaf Almere. De viervoeter bleek echter niet meer uit de aanval te kunnen komen en had inmiddels 42 graden koorts. Het dier is vervolgens ingeslapen.

'Belachelijk'

Yvonne noemt het belachelijk dat er 's nachts in Almere geen enkele dierenarts te bereiken is. Een bericht over het incident is al honderden keren gedeeld via social media.

Na onderzoek door de redactie blijkt dat het bij de samenwerkende dierenartsen in Almere niet mogelijk is om de vacatures te vervullen voor een 24-uursrooster. Om die reden sluiten de dierenartsen in Almere uiterlijk om 20.00 uur 's avonds en openen om 08.00 uur weer de deuren.

Net als bij een ambulance voor mensen, kan de dierenambulance ook in noodgevallen opgeroepen worden die vervolgens eerste hulp verleend. Anders dan dat mensen naar het Flevoziekenhuis gebracht worden, zal de dichtstbijzijnde locatie in Amsterdam zijn. Het grote verschil is dat de dierenambulance zelf haar aanrijtijden mag bepalen.

'Zeer onwenselijk'

De Partij voor de Dieren in Almere laat desgevraagd weten dat er 24-uurszorg beschikbaar zou moeten zijn voor dieren in Almere - dus ook spoedhulp in de stad voor dieren in nood.

"In heel Nederland is een tekort aan dierenartsen. Zij hebben een belangrijke rol in het borgen van dierenwelzijn en diergezondheid. Daarom is het zaak dat er voldoende dierenartsen beschikbaar zijn", vertelt Marjolijn Veenstra namens de partij. Volgens Veenstra zou het een hoognodige zaak zijn wanneer de gemeente een rol kan spelen bij 24-uurszorg voor dieren.

'Almere goede locatie voor spoedkliniek'

De Partij voor de Dieren zou willen pleiten voor een spoedkliniek in onze provincie, waarbij Almere een geschikte locatie kan zijn.

"Dat huisdieren nu ziek/gewond in de nacht naar een andere provincie gebracht moeten worden voor noodzorg, dat is zeer onwenselijk. Ook zijn bewoners soms helemaal niet in staat om vervoer te regelen in deze nachturen. Wij zullen dan spoedig dit onderwerp aankaarten op de politieke Markt. Een diervriendelijker Almere start ook zeker bij de juiste zorg voor onze geliefde huisdieren", aldus Veenstra.

Laat weten wat jij ervan vindt!
Praat mee over dit onderwerp via Facebook door hier te klikken!


Vacature-alert - 33 nieuwe vacatures!

Er zijn de afgelopen week in totaal 33 vacatures geplaatst voor banen in de regio's Almere, Hilversum, Naarden, Dronten, Weesp, Lelystad en Huizen.

Bekijk overzicht


Reacties (68)

Bekijk hieronder de reacties die geplaatst zijn via Facebook. Ook een reactie plaatsen? Klik hier
user
Geplaatst door Demi Hunink op woensdag 11 augustus 2021 om 19.00 uur
Wij hebben ook geluk gehad hier met ons hondje. Hij was ontzettend ziek hij had iets verkeerds gegeten van een volwassene en nergens was een dichtsbijzijnde dierenarts voor nood! Gelukkig waren we optijd…
user
Geplaatst door Annemieke Kamstra op woensdag 11 augustus 2021 om 10.06 uur
waarom wordt er gewoon niet verplicht per dierenarts hier in Almere om minstens 1 nachtdienst op zich te nemen.. het is te bizar dat doordat dierenartsen dit niet gezamenlijk op zich willen nemen hier dieren door sterven !
user
Geplaatst door Tessa de Waard op woensdag 11 augustus 2021 om 01.26 uur
Zo zijn wij vorig jaar januari onze hond verloren aan een epileptisch insult waar hij niet meer uitkwam.... Niemand kwam ons helpen op die nacht en naar een andere locatie met hem gaan was geen optie, hij was niet te tillen door het insult waar hij inzat, ik heb zelf 1 1/2 uur met hem op de grond gelegen om hem op de grond te houden, alles zat onder het bloed het was een waar slachtveld. Pas toen de 1ste dierenarts de praktijk opende en op onze hulp roep afkwam werd duidelijk hoe erg het was!! Hij heeft minstens 2 1/2 uur in een insult gezeten en dat wens je niemand toe!! Zijn hersenschade was toen dusdanig dat we hem hebben moeten laten inslapen. Hoe wreed!!!!!! Hij had gered kunnen worden en dat doet ons tot op vandaag nog zeer!! Wij missen hem zo vreselijk!!! Vlak daarna hoorde ik over ons geval op de radio door de dierenambulance die het als voorbeeld aanhaalde. want zij konden ons niet helpen want stonden vast bij een ander spoedgeval.... Wij vinden het een schande dat er in deze nabije regio niets is waar je snel terecht kan of ze snel bij jou kunnen komen, dit kost kostbare dierenlevens, huisgenoten waar we zielsveel van houden.... Hier moet toch echt snel een eind aankomen!!! Voor ik het vergeet, mijn man heeft onlangs een lid van de dierenpartij van Almere hier een bericht over geschreven en ik hoop toch echt dat er iets aan gaat gebeuren!!! Het zal je kind maar zijn (of opa/oma) die niet gezien kan worden op een spoedpost, pfffffffffffffffffff
user
Geplaatst door Nadie Vastenhout op woensdag 11 augustus 2021 om 00.44 uur
Als nu alle mensen met boze (en soms zelfs kwetsende) reacties nu eens hun boosheid op de gemeente zouden richten (of zelfs het kabinet?) in plaats van op de hardwerkende dierenarts die helaas ook maar mens is en dus niet 24 uur per dag kan werken. Er is een extreem tekort aan dierenartsen en hoe graag de praktijken ook willen, de spoeduren zijn niet te vullen! Het is al lastig om voor normale openingstijden voldoende personeel te krijgen. Dus boor nu alsjeblieft die mensen die zo hard hun best doen voor de dieren niet de grond in voor iets dat zij zelf niet kunnen oplossen. Want er is geen dierenarts of paraveterinair die geen hart voor dieren heeft, want dan kiest men wel voor een ander beroep (alleen al om de vele negatieve reacties, zoals hier te lezen). Alle mensen die de dierenartsen en assistenten een hart onder de riem steken, bedankt! 😊 Hopelijk kan er iets positiefs komen uit dit tekort, en gaat eindelijk regionale of zelfs landelijke politiek inzien dat welzijn van dieren best wat hulp van de overheid kan gebruiken.
user
Geplaatst door Joy Both op woensdag 11 augustus 2021 om 00.25 uur
Het is waar je voor kiest. Als je snachts geholpen wilt worden moet je een dierenarts nemen die deze diensten aanbied voor zijn klanten zoals das. Juist de ranzijn dierenarts verpesten deze markt. We zeuren vaak om hoe hoog de rekening is, maar ga eens naar de huisarts of eerste hulp. Een dierenarts heeft ook super veel apparatuur enz staan. Het is er dus wel in Almere alleen je zal dan misschien wat duurder uitzijn. Maar dan kan je ze snachts ook bellen. Dus er is een keuze!
user
Geplaatst door Yvonne Daams op dinsdag 10 augustus 2021 om 23.02 uur
Vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt. Kon nergens in Almere terecht in de nacht. Amsterdam ook niet. Badhoevedorp of Utrecht was t dichts bijzijnde. Hondje heeft t niet gered😢😡
user
Geplaatst door Lyonne Lanphen op dinsdag 10 augustus 2021 om 22.49 uur
Voorheen had je nog het dierenziekenhuis in poort. Maar helaas ook die doen geen 24/7 meer. Heel fijn als de gemeente Almere hier iets aan kan doen! Dit kan nl echt niet. Alles net een hart heeft 24/7 zorg verdiend.
user
Geplaatst door Inge Smit op dinsdag 10 augustus 2021 om 22.45 uur
Als ALLE dierenartsen in Almere de handen ineen zouden slaan en samen gaan werken, zou het toch moeten lukken dat bij spoed iemand in Almere bereikbaar is. Voorwaarde is dat alle dieren”baasjes” alleen bij echte spoed het alarmnummer bellen. Misbruik vervolgens afstraffen met een vette (3dubbele) zondagfactuur.
user
Geplaatst door Kimberley Landsbergen op dinsdag 10 augustus 2021 om 22.27 uur
Hebben we ook helaas een paar meegemaakt. Net als de dierenambulance. Bij nood konden we niemand bereiken
user
Geplaatst door Roos Kabel op dinsdag 10 augustus 2021 om 22.03 uur
Zwanenburg is echt absurd als je s'nachts of in het weekend met spoed een dierenarts nodig hebt. Helaas al meerdere keren meegemaakt, gelukkig tot nu toe geen blijvende schade maar hoe vaak moet het fout gaan voor ze bedenken dat dit een zeer onwenselijke situatie is.
user
Geplaatst door Juliëne Sedney op dinsdag 10 augustus 2021 om 21.37 uur
Zo jammer dit mijn kat was snachts overleden. Niemand kon wat en ik kon ook niks doen hij mocht 4 jaar worden helaas..
user
Geplaatst door Petra van Haaster op dinsdag 10 augustus 2021 om 21.37 uur
Het motto in Almere is toch, Almere heeft het. Nou blijkbaar dus niet. Oplossing lijkt mij gewoon een nachtpraktijk en dierenartsen die elkaar afwisselen. Maar misschien ben ik blond en denk ik er te makkelijk over, maar het gaat om het welzijn van onze huisdieren. Dus gemeente Almere ga om de tafel met de dierenartsen of degene die de praktijken runnen en doe er iets aan. Het kan en mag toch niet zo zijn dat hier dieren door sterven 🥲🥲🥲
user
Geplaatst door Claudine Sporrel op dinsdag 10 augustus 2021 om 21.05 uur
Het is te gek dat er geen hulp is tijdens deze uren! De gemeente is verantwoordelijk voor het welzijn van dieren. Daarom zullen zij moeten zorgen dat dit probleem z.s.m. opgelost wordt. Ik moet er niet aan denken dat mijn huisdier niet geholpen kan worden en dan misschien sterft.
user
Geplaatst door Sylvana van der Burgt op dinsdag 10 augustus 2021 om 20.44 uur
Het is inderdaad heel erg dat het niet mogelijk is de nacht/spoed diensten in Almere rond te krijgen. Maar als er geen dierenartsen zijn dan zijn ze er niet. Binnen 30 min zit je in Amsterdam, lelystad, Utrecht. Ligt natuurlijk aan waar je woont. Als de dierenarts van huis naar de kliniek moet komen hebben ze ook een reistijd. Er is gewoon momenteel geen spoedkliniek in Almere zoals in Amsterdam. Dus snap de emoties heel goed maar de dierenartsen zelf kunnen ook niet alleen maar werken. Ze werken vaak kei en keihard. Wellicht niet het antwoord wat vele willen horen maar het is echt zo! Sterkte voor alle eigenaren die hun dieren zijn verloren ❤️
user
Geplaatst door Amé Pots op dinsdag 10 augustus 2021 om 20.36 uur
Omdat de dierenartsen.. Die ontzettend veel geld verdienen.. Geen hart voor de dieren hebben maar alleen voor de centjes.. Heb ik met mijn stikkende chihuahua 40min moeten rijden naar een dierenarts in zwanenburg...geweldige dierenarts daar, maar mijn kindje lag te stikken op mijn schoot..midden in de nacht die kant op gegaan.. Belachelijk dat de artsen in Almere gewoon kunnen slapen...wetende dat er snachts dieren dood kunnen gaan door de reistijd...walgelijke geld trekkers
user
Geplaatst door Jolanda Kuhn op dinsdag 10 augustus 2021 om 20.25 uur
Er zijn heel wat mensen met huis dieren in Almere, in totaal hebben we 8 dierenklinieken kunnen die samen dan geen rooster bij elkaar krijgen voor spoed, bij Ranzijn lopen er meerdere dierenartsen bij dierenkliniek Buiten-mere zijn er meerdere dierenartsen. 😢
user
Geplaatst door Lisa V D Laan op dinsdag 10 augustus 2021 om 19.57 uur
Het is in en in triest dat dit kan in almere. Maar wat ik nu ook weer erg jammer vind dierenambulance rijd volledig door de vrijwilliger deze mensen zijn geen dierenarts kunnen wel de kleine basis dingen maar moeten hierdoor zelf ook uitwijken naar amsterdam eo . Het bericht is dus weer niet volledig. Sterkte met het verlies van jullie hond en ben er blij om dat er eindelijk eens over gepraat word
user
Geplaatst door Mariska van Oostveen op dinsdag 10 augustus 2021 om 19.52 uur
Het heeft niet te maken met het feit dat dierenartsen niet willen maar helaas zijn bijna alle praktijken hier in Almere onderdeel van Evidensia. Voor de regio Almere is de dichtbijzijnde spoedarts inderdaad Hugo Zwanenburg want dit is ook van Evidensia. Je gaat natuurlijk dan geen patiënten doorsturen naar MCD Amsterdam als dat van de concurrentie is namelijk Anicura.. En in Almere is er maar 1 praktijk daar een onderdeel van. Dus keuze snel gemaakt. De dierenartsen in Almere kunnen hier niks aan doen, het gaat om Evidensia en Anicura die elkaar het licht niet gunnen en niet willen samen werken tot een betere oplossing en eerste hulp voor een spoed patiënt. Ik ben zelf paraveterinair en werkzaam in de praktijk, dit probleem is al jaren bekend en er gebeurt niks mee..
user
Geplaatst door Vincent Willems op dinsdag 10 augustus 2021 om 19.30 uur
Als we 24/7 diergeneeskunde met ze alle een goed idee vinden dan zou het misschien mooi zijn als Partij voor de Dieren (Partij voor de Dieren Almere) zich gaat inzetten voor een overheidssubsidie, steun of toelage om de kosten van 24/7 geneeskunde te dekken.
user
Geplaatst door Inge van der Schouw op dinsdag 10 augustus 2021 om 19.12 uur
Erg jammer dat de dierenarts in almere elkaar het licht niet in de ogen gunnen en daardoor niet willen samen werken en hierdoor de dieren de dupe zijn. Er zijn genoeg dierenartsen in almere om dit mogelijk te maken want waarom kunnen andere steden dit wel realiseren.