1
Melding KNMI: code geel in Almere van kracht van vandaag van 11.00 uur tot tot 23.00 uur − meer info »

Word jij onze 37,399e volger?

instagram

linkedin

'Meerderheid Almeerse gemeenteraad voorstander van algeheel vuurwerkverbod'

31 reacties Politiek en gemeente


Een meerderheid van de Almeerse gemeenteraad lijkt voorstander te zijn van een algeheel vuurwerkverbod, zo meldt Omroep Flevoland na inventarisatie van de standpunten van de politieke partijen.

Eerder stelde het college van B&W al voor om binnen drie jaar een algeheel vuurwerkverbod in te stellen in de stad, waardoor er geen consumentenvuurwerk meer afgestoken mag worden. Komende dinsdag wordt het onderwerp opnieuw besproken op het stadhuis.

Naast de mening van bijvoorbeeld de VVD dat de overheid zich niet teveel moet bemoeien met de vrijheden van burgers, is GroenLinks juist voorstander van het vuurwerkverbod in het belang van mens, natuur en dier.

Tijdens de jaarwisseling van 2020 naar 2021 was er al sprake van een vuurwerkverbod in Almere, maar dan vanwege de coronamaatregelen. Naar verwachting mag er dit jaar nog wel vuurwerk worden afgestoken in de stad en wordt er langzaamaan gewerkt naar een totaal vuurwerkverbod in 2024.


Vacature-alert - 10 nieuwe vacatures!

Er zijn deze week in totaal 10 vacatures geplaatst voor banen in de regio's Almere, Hilversum, Naarden, Dronten, Weesp, Lelystad en Huizen.

Bekijk overzicht


Reacties (31)

Bekijk hieronder de reacties die geplaatst zijn via Facebook. Ook een reactie plaatsen? Klik hier
user
Geplaatst door Maaike DB op donderdag 14 oktober 2021 om 19.32 uur
Ik ben voor. Het geknal bezorgd dieren en jonge kinderen veel stress. Het geeft een hoop rotzooi welke de gemeente moet opruimen, en dus de burgers geld kost. En dan komt er ook nog de materiële en lichamelijke schade bij die wordt veroorzaakt door het vuurwerk. Ik vind vuurwerk prachtig om te zien. Heel mooi hoe sommige mensen uitpakken met oud en nieuw. Maar als je kijkt naar de gevolgen is het eigenlijk vreemd dat het nog steeds mag. Maar ja, hoe gaan ze hierop handhaven? Als ze dat niet voor elkaar krijgen is een verbod nutteloos.
user
Geplaatst door Petra Paars op donderdag 14 oktober 2021 om 14.23 uur
niks afschaffen (sier)vuurwerk hoort er gewoon bij.. mijn katten kijken mee en vinden het niet eng.. mijn hond ligt op de bank met muziek aan omdat ie het wel eng vind.. als het nou eens echt alleen met oud en nieuw zou zijn dan zie ik het probleem niet.. de knallers die ze ook de rest van het jaar afsteken vind ik wel minder!
user
Geplaatst door Lukas van Wijk op donderdag 14 oktober 2021 om 12.01 uur
Voor een verbod. Als afstekers zich niet kunnen houden aan een beperkte periode waarin afgestoken mag worden dan maar een geheel vebod. Is van de gekke dat er vanaf eind september al geknal te horen is.
user
Geplaatst door Miranda Kersten op woensdag 13 oktober 2021 om 21.34 uur
Het hoort bij oud en nieuw!
user
Geplaatst door Michiel Koenen op woensdag 13 oktober 2021 om 18.46 uur
Tegen een verbod, ik vind vuurwerk prachtig. Echter besef ik me ook dat er genoeg types rondlopen die zich er mee misdragen.
user
Geplaatst door Corrie Stern op woensdag 13 oktober 2021 om 18.03 uur
Voor mij en mijn dieren hoeft geen vuurwerk afgestoken te worden. Een mooie vuurwerkshow zou ik erg waarderen.
user
Geplaatst door Floris Bos op woensdag 13 oktober 2021 om 17.10 uur
Of je nou voor of tegen bent , het maakt geen zak uit. Want het zal uiteindelijk overal in elke gemeente verboden worden. Wij hebben niks meer te zeggen. Dus alweer een traditie de sloot in geknikkerd.
user
Geplaatst door Leonie Brinkhof op woensdag 13 oktober 2021 om 16.55 uur
Vuurwerk op de dagen dat het gepast is, niet te pas en te onpas door de wijk heen als een vuurwerkbom. Ik ben tegen totaal verbod, ik ben voor extra handhaving in de wijken vanwege baldadig gedrag vanaf september
user
Geplaatst door Diana Sharmila Ramsaran-Singh op woensdag 13 oktober 2021 om 16.02 uur
Voor als ze het zelf opruimen
user
Geplaatst door Natalie Rachel Love op woensdag 13 oktober 2021 om 16.01 uur
Belachelijk zo’n verbod. Tegenwoordig mag je geen moer meer. Het hoort er nou eenmaal bij.
user
Geplaatst door Mir Ve op woensdag 13 oktober 2021 om 15.33 uur
Ik ben voor een vuurwerkverbod. Nu al regelmatig vuurwerk gehoord en in deze tijd ben je dan echt aan het bedenken of het inderdaad vuurwerk was of dat er weer ergens iemand is afgeknald. Want ook dat is dagelijkse kost. Geen vuurwerk is beter voor het milieu (meesten laten hun troep gewoon achter op straat), het scheelt branden, scheelt schade, scheelt ongevallen en het scheelt in de luchtkwaliteit die weer bizar slecht is inmiddels. Als mensen zich al die jaren aan de wet gehouden hadden (alleen oudejaarsdag en tot 2:00 's nachts) had ik er niet zo een hekel aan gehad. Maar als men niet wil luisteren, moet men maar voelen.
user
Geplaatst door Richard Visser op woensdag 13 oktober 2021 om 15.14 uur
Ze moeten die gemeente raad verbieden stel dwazen
user
Geplaatst door Mirjam Nieman op woensdag 13 oktober 2021 om 15.12 uur
Voor verbod. Er wordt nu al vuurwerk afgeschoten, die verpesten het dus voor iedereen. Dieren hebben er veel te veel last van.
user
Geplaatst door Bhartie Koemar-Kalapnat op woensdag 13 oktober 2021 om 15.10 uur
Neee niet verbieden, siervuurwerk moet toch kunnen. Het hoort bij oud en nieuw
user
Geplaatst door Wilma Morren op woensdag 13 oktober 2021 om 14.27 uur
De jongeren moet vuurwerk afsteken dat hoort elk jaar anders gaan anderen dingen doen dat moet ook niet , maar het mag alleen driegangen bevoordeeld 30dec 31dec en 1 Januari meer niet
user
Geplaatst door Toos Wilkes op woensdag 13 oktober 2021 om 14.02 uur
Helemaal voor Oud en nieuw is een afsluiter daar hoort vuurwerk bij Eerst huilen en dan genieten van aansteken en de lucht in zien gaan Ieder jaar koop ik wens vuurpijlen Zo mooi
user
Geplaatst door Ricardo Visser op woensdag 13 oktober 2021 om 13.49 uur
Als er een algeheel verbod komt is er weer een traditie weg . Ik ben dus tegen een verbod.
user
Geplaatst door Martijn Fokker op woensdag 13 oktober 2021 om 13.42 uur
Het is al duidelijk dat bijna iedereen regen een verbod is, en hierbij ook mijn stem. Verbieden is naast dat het jammer is, ook nog eens heel onverstandig. En de ellende rondom de jaarwisseling wordt er niet minder van. Integendeel. Alles voor 31 december en wat illegaal vuurwerk betreft KEIHARD aanpakken, en met oudjaar tussen 18:00 en 02:00 genieten en elkaar iets gunnen.
user
Geplaatst door Karin van der A-Yntema op woensdag 13 oktober 2021 om 13.19 uur
Ik steek geen vuurwerk af blijf meestal binnen,maar het hoort wel bij oud en nieuw. Dus moet het gewoon blijven. En ja ik heb ook 2 katten maar die zoeken gewoon n veilig plekje binnen. Niks aan de hand. Mag er straks niks meer??
user
Geplaatst door Hanske de Korte op woensdag 13 oktober 2021 om 13.18 uur
Het maakt mij niks uit; vind het gezellig als het er is, maar ook prima als het er niet is. Lekker makkelijk dus.