Deze week krijgen de fietspaden het Humberpad en het Johnsonpad een nieuwe verharding. In plaats van asfalt wordt er beton gebruikt waarin 50 procent gerecycled beton is verwerkt.

Het belangrijkste voordeel van gerecycled beton is dat er grondstoffen worden hergebruikt en dat er bij de bereiding van gerecycled beton veel minder CO2-uitstoot is.

Voordelen

Beton is ook beter bestand tegen de druk van boomwortels dan asfalt. Dat gaat scheuren als de boomwortels onder het asfalt gaan groeien. Vandaar dat fietspaden van asfalt, daar waar mogelijk, nu met beton worden verhard. Wel is het zo dat het beton, nadat het gestort is en glad afgewerkt, vier weken moet uitharden. Fietsers moeten dus langer omrijden. Daarnaast is het gebruik van gerecycled beton enigszins duurder dan het gebruik van nieuw beton, maar dat weegt niet op tegen de milieuvoordelen die Almere als duurzame stad nastreeft.

Bij het aanleggen van verkeerswegen is het hergebruik van asfalt al bijna standaard. Wanneer het oude asfalt qua samenstelling van goede kwaliteit is, kan het worden hergebruikt en gaat er in de diverse asfaltlagen gemiddeld 75 procent hergebruikt asfalt. De funderingslaag onder het asfalt bestaat uit 100 procent gebroken betonnen oud bestratingsmateriaal en ander betonpuin.


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

31-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit entertainment