1

Word jij onze 37,208e volger?

instagram

linkedin

Lokale politiek pleit voor algeheel vuurwerkverbod

24 reacties Politiek en gemeente


Ieder jaar zorgt vuurwerk voor een discussie: moet er een verbod op komen of niet? Vanwege de coronacrisis is het dit jaar anders dan voorgaande jaren. Veel partijen roepen op om een verbod in te stellen, omdat de hulpdiensten vanwege de corona-uitbraak al onder grote druk staan.

De Almeerse tak van de Partij voor de Dieren heeft samen met de SP, ChristenUnie, GroenLinks en PvdA de burgemeester van Almere verzocht de oproep voor een algeheel vuurwerkverbod dit jaar te steunen. Deze partijen hebben daarover in de gemeentraad een motie ingediend, die binnenkort behandeld zal gaan worden.

Artikel gaat hieronder verder

Landelijke politiek

Ook het kabinet kijkt naar een tijdelijk vuurwerkverbod om de hulpdiensten te ontlasten. Volgens Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu komt daarover over uiterlijk twee weken een beslissing.


Tip: Nederland is aan het eind van de coronamaatregelen! - Toe aan een vakantie door Corendon of trek je er op uit in eigen land en kun je een overnachting bij Fletcher Hotels goed gebruiken?


Reacties (24)

Bekijk hieronder de reacties die geplaatst zijn via Facebook. Ook een reactie plaatsen? Klik hier
user
Geplaatst door Aart Hulleman op maandag 09 november 2020 om 20.44 uur
Tegen. Er was altijd al een illegaal verkoop circuit. Dat zal nu niet kleiner worden. Dat is veelal gevaarlijker vuurwerk. Het zal er voor de handhavers niet rustiger op worden en voor de EH is dat nog maar de vraag.
user
Geplaatst door Michela Caggiano op maandag 09 november 2020 om 14.49 uur
Helemaal tegen , voor de dieren is echt zielig,
user
Geplaatst door Daniëlle Hofman op zondag 08 november 2020 om 20.48 uur
Voorstander van een mooie vuurwerkshow in bijv. Het Weerwater, door professionals georganiseerd. Zodat de professionals in het Flevo iig geen vuurwerk slachtoffers hoeven te helpen. Sta erbij stil hoe overbelast de zorg is en draag je steentje bij!!!
user
Geplaatst door Jolanda Louisa van Lemmeren op zondag 08 november 2020 om 20.34 uur
en ook kinderen moet je ook nooit met vuurwerk laten spelen, ze zijn nog tejong en klein ervoor, en vd week was erook een baby in de kinderwagen verbrand en brandwonden door vuurwerk, en moest naar het ziekenhuis, kwam door grote broer/zus en echt puur de schuld van ouders hun verantwoordelijkheid opletten gewoon.
user
Geplaatst door Melvin Kuiters op zondag 08 november 2020 om 20.13 uur
Tegen! Ik ben zelf niet van het knallen. Maar! Vuurwerk hoort erbij. Er zijn altijd mensen tegen, maar die kunnen beter in bed blijven vanaf November. Bij een verbod wordt het lastig handhaven en ga je de illegale handel alleen nog maar opdrijven. Gewoon mensen hun ding laten doen, gebeuren er minder gekke dingen met oud & nieuw.
user
Geplaatst door Niels Baars op zondag 08 november 2020 om 19.42 uur
discussie die er is : moet er een verbod op komen of niet? Vanwege de coronacrisis is het dit jaar anders dan voorgaande jaren. Veel partijen roepen op om een verbod in te stellen, omdat de hulpdiensten vanwege de corona-uitbraak al onder grote druk staan. Op dit moment is er een sterke daling en volgens mij wilde Groen Links en Pvdd dit gebruiken. moeten ze het nu op deze boeg gooien. Al 5 jaar lang zijn ze er mee bezig
user
Geplaatst door Chris Speksnijder op zondag 08 november 2020 om 19.21 uur
Succes met het handhaven. Het hele jaar mag er al zo weinig dat ik vrees voor rellen als ze de laatste uitlaat klep van het jaar ook gaan verbieden.
user
Geplaatst door Liza Keijzer op zondag 08 november 2020 om 19.16 uur
Tegen. Vuurwerk is en blijft een mooie traditie vind ik ☺️ Ja het illegale vuurwerk is hard en nee ik vind het ook niet fijn al die knallen nu al maar ik ben bang als je het verbied dat je dat toch houdt. Degene die dit doen zijn vaak degene met illegaal vuurwerk die laten zich echt niet tegen houden door een verbod. Zou zonde zijn om voor de paar die het verpesten deze mooie traditie kapot te laten gaan.
user
Geplaatst door Pieter de Haas op zondag 08 november 2020 om 18.39 uur
Gewoon laten gaan, maar controleer wel beter op het gebruik van het vuurwerk. En handhaaf het dan wel!
user
Geplaatst door Jolanda Harskamp op zondag 08 november 2020 om 17.26 uur
Zeker voorstander! Geen gewonden, geen overlast voor natuur en beter voor het milieu
user
Geplaatst door Annemarie Van Loon op zondag 08 november 2020 om 17.01 uur
Als het nou alleen op oudjaar wordt afgestoken.. Maar mijn hond kan al vanaf november niet meer normaal naar buiten met dat klotevuurwerk. Traditie ok maar dan wel op de daarvoor bestemde dag/avond!
user
Geplaatst door Natasja Hedger op zondag 08 november 2020 om 16.24 uur
Goedgekeurd siervuurwerk prima maar een vuurwerkshow lijkt mij ook geweldig.
user
Geplaatst door Carolien Burghardt op zondag 08 november 2020 om 15.03 uur
Voor en dan door de gemeente georganiseerd vuurwerk behalve dit jaar wegens corona, als er nu alleen de bewuste avond wordt afgestoken maar nee dit wordt al weken van te voren gedaan. Ik hoor het zelfs nu al.
user
Geplaatst door Marga Van de Glind-Zijp op zondag 08 november 2020 om 14.36 uur
Een vuurwerk show door de Gemeente georganiseerd.
user
Geplaatst door Souraya Falaki op zondag 08 november 2020 om 14.29 uur
Nou als we het hebben over tradities, dan is dit toch wel eentje die ik graag zou willen houden. Alleen de nitraten mogen ze van mij van het straatbeeld afhalen, want uiteindelijk zijn het de verkopers die dit op de markt brengen. Als we nou met zijn allen afspreken dat we een beetje dimmen met de explosies dan is er niks meer aan de hand en kan iedereen genieten, velen zijn nu tegen omdat het gewoon te hard is! Meer, harder, krachtiger wordt nu minder en snijden de verkopers (binnen en buitenland)zichzelf in de vingers als alles verboden wordt
user
Geplaatst door Nikki Kaya op zondag 08 november 2020 om 14.26 uur
Tegen. Het hoort er gewoon bij. Ookal durf ik zelf net een grondbloem af te steken, vind ik het wel mooi om te zien. En ja die knallen kunnen erg hard zijn, nou en. Siervuurwerk, knalvuurwerk, illegaal vuurwerk. Er zijn er zat die er WEL op de juiste manier mee om gaan. Maar die mensen die ziek in hun hoofd zijn, verpesten het door er idioot mee te doen. En een vuurwerkshow is echt niet de oplossing. Hoeveel mensen willen er niet gewoon thuis zijn evt met familie of bij hun dieren. Mogelijk nog meer dronken bestuurders.
user
Geplaatst door Karin Vreeburg op zondag 08 november 2020 om 14.19 uur
Voor. Ook omdat we al weer weken bijna elke avond worden opgeschrikt door het geknal. Als het alleen op oudejaarsavond zou zijn, is het te doen. Maar nee, er zijn er altijd weer een paar die zo nodig de randjes moeten opzoeken en het daarmee voor anderen verpesten. Dan maar een algeheel verbod. Ook beter voor de gezondheidszorg.
user
Geplaatst door Natascha Hagen op zondag 08 november 2020 om 14.18 uur
Siervuurwerk prima knalvuurwerk mag afgeschaft worden
user
Geplaatst door Teuni Ponsteen op zondag 08 november 2020 om 14.15 uur
Voorstaander, geen mens en dier heeft rust de laatste maanden van het jaar en tijdens jaarwisseling. Alle vuurwerk zorgt voor ongelukken. Mijn kind werd getroffen door een vuurpijl van een buurman, moest ambulance erbij halen. Daarnaast word alle vogels enz ontregeld hierdoor. Weg ermee!
user
Geplaatst door Dennis Mensch op zondag 08 november 2020 om 14.11 uur
Hoe krijg je al die mensen onder “invloed” naar die plekken. Op dat gewenste tijdstip?? Zonder onregelmatigheden etc? Moeten al die agenten en boa’s werken zeker? 🤔