In samenwerking met het Rijk hebben de provincie Flevoland en de gemeente Almere nieuwe afspraken gemaakt om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Zo wordt de A6 deels verbreed, net als de A27. Ook zijn er plannen voor betere openbaarvervoerverbindingen. Wethouder Paul Tang en gedeputeerde Jan de Reus reageren positief: “Dit is het maximale wat binnen onze mogelijkheden lag, zelfs meer dan verwacht.

De verbreding van de A6 en A27 is nu concreet toegezegd. “Eerder liep de A6-verbreding vast door een tekort aan capaciteit,” aldus De Reus. “Nu neemt het Rijk de verantwoordelijkheid op zich.

De planning stelt dat de A6 tussen Almere Buiten en Lelystad vóór 2030 gereed moet zijn, terwijl de verbreding van de A27 tussen de Stichtse Brug en de A1 naar verwachting tussen 2030 en 2032 zal plaatsvinden.

Geen budget voor de Lelylijn

De beoogde Lelylijn, een treinverbinding tussen het Noorden en de Randstad, krijgt vooralsnog geen financiële steun. “Er is momenteel geen budget beschikbaar,” meldt De Reus. Wel blijven de gesprekken over deze verbinding voortduren.

Ontwikkelingen voor Almere Pampus

De gemeente Almere heeft ook gekeken naar de ontwikkeling van de toekomstige wijk Almere Pampus. Een gefaseerde aanpak maakt het mogelijk om de eerste 7.500 woningen te bouwen zonder grote uitbreidingen van wegen en spoor. De bouw start naar verwachting in 2026.

Metroverbinding over het IJmeer

Voor de verdere groei van Pampus wordt een verbinding over het IJmeer essentieel geacht. Het Rijk heeft €54 miljoen gereserveerd voor een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding, en wethouder Tang ziet een metroverbinding als de beste optie.

Hij noemt de onbemande metro van Kopenhagen als voorbeeld vanwege de flexibiliteit om de capaciteit aan te passen aan de drukte.

Samenwerking met investeerders

Gezien de hoge kosten van een IJmeerverbinding wil de provincie samenwerkingen aangaan met bedrijven, investeerders en pensioenfondsen.

Tang benadrukt dat een positieve maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) de IJmeerverbinding aantrekkelijk maakt voor financiers. Oud-wethouder Douwe Halbesma is voorzichtig: “Publiek-private samenwerkingen zijn niet altijd succesvol, zoals de Zuiderzeelijn en de tolweg in Zeeland hebben aangetoond.

Een autoweg over het IJmeer wordt alleen overwogen als de financiering volledig rondkomt. “Als investeerders zes miljard kunnen inbrengen, maar zeven miljard nodig is, dan komt er geen autoweg,” legt De Reus uit.

De bouw van Almere Pampus moet niet alleen de nieuwe wijk, maar de hele stad ten goede komen. Wethouder Tang stelt dat een deel van de opbrengsten via een leefbaarheidsfonds geïnvesteerd wordt in Almere. Zo kunnen bestaande scholen en voorzieningen worden verbeterd, zodat ook de huidige inwoners profiteren.


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente

Reageren op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel geplaatst. Klik hier om een reactie te plaatsen.

Warning: file_get_contents(http://www.geoplugin.net/php.gp?ip=): Failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 Too Many Requests in /var/www/almerenieuws/website/footer.php on line 445

Warning: Trying to access array offset on false in /var/www/almerenieuws/website/footer.php on line 450