Het Van der Valkhotel in Almere is slachtoffer geworden van internetoplichters die klantgegevens buitmaakten en daarmee gasten hebben opgelicht. Dat meldt De Telegraaf.

De slachtoffers ontvingen overtuigend lijkende e-mails en WhatsApp-berichten waarin hen werd gevraagd hun boeking te bevestigen en creditcardgegevens door te geven. 

Omdat de oplichters beschikten over gedetailleerde informatie over de reserveringen, gingen veel gasten ervan uit dat de berichten echt waren.

Medewerkers klikten op link

Volgens een woordvoerder van Van der Valk klikten medewerkers op een link naar een nagemaakte inlogpagina. Via die weg kregen de criminelen toegang tot de gegevens van gasten.

Eerder meldde de hotelketen dat alleen de vestiging aan de Zuidas in Amsterdam getroffen zou zijn, maar inmiddels blijkt dat ook het Almeerse hotel slachtoffer is geworden.

Van der Valk laat weten dat de situatie inmiddels onder controle is. Klanten worden niet afzonderlijk gewaarschuwd, maar de hotelketen zegt wel de schade te vergoeden van gasten die geld hebben overgemaakt naar een fout rekeningnummer.


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

30-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen en tevens beluister je hieronder mijn single 'De Muur (Frikandel).

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit 112