saa-projectHet project Schiphol-Amsterdam-Almere, afgekort het SAA is het grootste wegenbouwproject van Nederland in de periode 2010-2020. Het omvat de verbreding en het stroomlijnen van diverse snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het project is nodig om de groei van Almere te faciliteren en de files in deze regio sterk te verminderen. Het project omvat 63 kilometer autosnelweg, waaronder de A1, A6, A9 en A10, de aanleg van 2 tunnels, de aanleg van 2 grote bruggen, de aanleg van het grootste aquaduct ter wereld, de aanpassing van 5 knooppunten en de aanpassing van circa 100 kunstwerken. Het project is op 1 maart 2012 formeel gestart door minister Schultz.

Achtergrond

Vanwege het sterk groeiende verkeer vanaf Almere richting Schiphol werden in de jaren 2000 voorstellen gedaan om de A6 door te trekken tot het knooppunt Holendrecht en zodoende een directe verbinding te creëren tussen Almere en Schiphol. De directe route is ongeveer 11 kilometer lang. Deze variant had als voordeel dat de robuustheid van het netwerk toenam en de A9 en A1 niet zo grootschalig verbreed hoefden te worden. In 2005 werd deze verbinding opgenomen in de Nota Mobiliteit. De mogelijke aanleg veroorzaakte veel beroering onder milieu- en natuurorganisaties. Deze verbinding zou enkele honderden meters ten noorden van natuurgebied rond het Naardermeer zou lopen. Er werden plannen ontwikkeld om de snelweg hier in een tunnel te laten lopen, een variant die in 2006 positief beoordeeld werd door de MER-commissie. De verbinding zou een aantal kunstwerken inhouden, zoals een brug of tunnel onder de Vecht, het Amsterdam-Rijnkanaal en het Gein. Tevens zouden de spoorlijnen Amsterdam - Utrecht en Amsterdam - Amersfoort gekruist moeten worden. Tussen Abcoude en Amsterdam-Zuidoost is voor een dergelijke verbinding ruimte vrij gehouden, in de vorm van een golfbaan en stadspark. In 2006 werden de plannen door het kabinet echter afgeblazen. Er werd gekozen voor het zogenaamde "stroomlijnalternatief", waarbij 63 kilometer snelweg verbreed wordt.

Plannen

A1 - Watergraafsmeer - Diemen Tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen zijn naast een verbreding naar 2x4 ook spitsstroken gepland, zodat er 2x5 rijstroken in de spits beschikbaar zijn. In september 2009 is hiervoor het wegaanpassingsbesluit vastgesteld. Het is feitelijk onderdeel van het grotere project Schiphol - Amsterdam - Almere. In eerste instantie zullen de spitsstroken worden aangelegd. Dit is in 2010 begonnen en is begin 2011 voltooid. De verbreding naar 2x4 permanente rijstroken zal vanaf maart 2012 in uitvoering komen via het SAA project. In de zomer van 2014 komen de 4 rijstroken beschikbaar richting oosten, en medio 2014 volgt de extra capaciteit richting Amsterdam. A1 - Diemen - Muiderberg De A1 zal tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg deels naar het zuiden verlegd worden, om een nieuw Aquaduct Muiden met 2x5 rijstroken, 2 wisselstroken en 2 busstroken mogelijk te maken, wat het tot het breedste aquaduct ter wereld maakt. Er komt een bypass bij knooppunt Diemen voor verkeer van de A1 naar de A9 en vice versa, met een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Tevens worden circa 21 kunstwerken aangepast. De uitvoering moet in het derde kwartaal van 2013 beginnen. In een bestuurlijk overleg is afgesproken dat qua geluidsoverlast een stand-stillprincipe wordt uitgevoerd. Dit zijn strengere eisen dan de Wet geluidhinder stelt, waardoor zeer grote geluidsschermen noodzakelijk zijn, ter hoogte van Muiden komen geluidsschermen van 8 meter hoogte in de zij- en middenbermen. Tevens wordt de Bloemendalerpolder tussen Weesp en Muiden grotendeels ontwikkeld met circa 2.800 - 3.000 woningen. Ten noorden van de A1 aan de westkant van Muiden komen nog eens 1.400 woningen en 100.000 m² kantoren. Met de verbreding van de A1 wordt akoestisch gezien rekening gehouden met deze ontwikkelingen. A6 De A6 valt binnen het plangebied, het deel van knooppunt Muiderberg naar de Hollandse Brug wordt verbreed van 2x3 naar 2x4 rijstroken plus twee wisselstroken, zodat er in totaal 6 rijstroken in de spitsrichting beschikbaar zijn. Tevens wordt de route verder tot Almere Stad-West naar 3+2+2+2+3 rijstroken verbreed met een dubbele wisselstrook. De aansluiting op de S102 wordt een volledig ongelijkvloerse turbineknooppunt. Het deel verder naar Almere-Buiten-West wordt dan verbreed van 2x2 naar 4x2 rijstroken met een parallelsysteem. Er komt tevens een nieuwe Hollandse Brug tussen Flevoland en Noord-Holland op de plek van de bestaande brug. Dit wordt één van de breedste bruggen van Nederland. Er worden in totaal 35 kunstwerken aangepast. De uitvoering hiervan zal in het derde kwartaal van 2013 starten en rond 2016 zijn afgerond. A9 - Diemen - Holendrecht De A9 zal tussen het knooppunt Diemen en het knooppunt Holendrecht verbreed worden naar 3+2+1+2+3 rijstroken, waaronder een wisselstrook. Deze zal voor de helft ondertunneld worden in Amsterdam-Zuidoost over een lengte van 3 kilometer. Tevens wordt de A1-A9 de doorgaande richting met een nieuwe bypass langs het knooppunt Diemen. Ook worden 25 kunstwerken aangepast. A9 - Holendrecht - Badhoevedorp Ook wordt de A9 verder tot aan het knooppunt Badhoevedorp naar 2x4 rijstroken verbreed en deels verdiept met een korte overkapping ter hoogte van Amstelveen. Tevens wordt het tankstation ten westen van Amstelveen verplaatst naar ten oosten van Amstelveen, aan de zuidzijde richting Almere. 14 kunstwerken worden op dit traject aangepast. De A9-projecten zullen als laatste worden uitgevoerd, waarschijnlijk tussen 2020 en 2024-2016. aangepast ontwerp In Amstelveen was voorheen de Keizer Kareltunnel voorzien, een 1,9 kilometer lange tunnel bij het Oude Dorp. Omdat de tunnel wettelijk gezien niet noodzakelijk is om het project doorgang te laten vinden, was met de gemeente Amstelveen overeen gekomen om een bijdrage van € 100 miljoen te doen voor de realisatie van de bovenwettelijke tunnel. Vanwege de slechte vastgoedmarkt en de recessie kon Amstelveen deze afspraak niet nakomen, daarom is op 23 september 2013 overeengekomen dat de tunnel werd geschrapt en vervangen door een verdiepte ligging van 1.300 meter lengte, met een korte overkapping bij het Oude Dorp. Vanwege de wijziging is het noodzakelijk de tracéwet opnieuw te doorlopen voor dit deelproject. De oplevering van het project wordt daardoor, en door bezuinigingen op het infrafonds vertraagd van 2020 naar circa 2024-2026. A10 De A10 zal tussen het knooppunt Amstel en het knooppunt Watergraafsmeer naar 2x4 rijstroken worden verbreed. Dit is het eerste project van het SAA en is begin 2012 in uitvoering gegaan. Het is een relatief eenvoudige verbreding in vergelijking met de andere projectfases van het SAA, maar kan voor veel verkeershinder zorgen. Enkele aansluitingen en het knooppunt Watergraafsmeer worden beperkt aangepast. Ook worden 14 kunstwerken aangepast. Begin 2014 komt de extra capaciteit op de A10-oost beschikbaar.

Planning

De weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere wordt in vijf deelprojecten ‘dakpansgewijs’ uitgevoerd.
  • Deelproject 1: A1/A6 (vanaf knooppunt Diemen - knooppunt Muiderberg -aansluiting Havendreef op de A6).
  • Deelproject 2: A10 Oost (knooppunt Amstel - knooppunt Watergraafsmeer) en A1 (knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Diemen).
  • Deelproject 3: A6 (Hoge Ring - Almere Buiten-Oost).
  • Deelproject 4: A9 Gaasperdammerweg (vanaf knooppunt Diemen - knooppunt Holendrecht-Noord) en A2 (knooppunt Holendrecht – knooppunt Amstel).
  • Deelproject 5: A9 (knooppunt Holendrecht-Zuid tot aan knooppunt Badhoevedorp).
De uitvoering startte in het voorjaar van 2012 met het deelproject A10 Oost en de A1 tot Diemen. Het tweede deelproject is de A1/A6, de start hiervan staat gepland in het 3e kwartaal van 2013. De fasering van de overige deelprojecten volgt later. Het tracébesluit werd op 21 maart 2011 getekend door minister Schultz. Het tracébesluit werd op 4 januari 2012 onherroepelijk,[5] waarmee de uitvoering van Schiphol-Amsterdam-Almere op de A10 Oost kon starten. Vanuit verkeerskundig oogpunt is het logisch met dit deelproject te beginnen. Hierdoor krijgt de ring A10 namelijk direct meer wegcapaciteit beschikbaar. De ring werkt volgens het principe van een rotonde; als het lukt die draaiende te houden, profiteert de rest van het netwerk van een betere doorstroming. Beginnen met de A10 Oost is dus gunstig voor de doorstroming op de A1, de A2, de A6 en de A9. Voor het projectdeel A9 Amstelveen zal een aangepast tracébesluit moeten worden genomen vanwege het schrappen van de Keizer Kareltunnel. Vanwege de wijziging is het noodzakelijk de tracéwet opnieuw te doorlopen voor dit deelproject. De oplevering van dit deelproject wordt daardoor, en door bezuinigingen op het infrafonds vertraagd van 2020 naar circa 2024-2026.

Verkeersintensiteiten

saa * Klik op de afbeelding om het te vergroten

Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

30-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen en tevens beluister je hieronder mijn single 'De Muur (Frikandel).

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit


Warning: file_get_contents(http://www.geoplugin.net/php.gp?ip=): Failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 Too Many Requests in /var/www/almerenieuws/website/footer.php on line 393

Warning: Trying to access array offset on false in /var/www/almerenieuws/website/footer.php on line 398