Van planning tot optimalisatie: je kunt verschillende stappen zetten om je webshop te verbeteren. Of je nu aan de start staat of al een tijdje bezig bent met de verkoop van producten. Maar het kan lastig zijn om ergens te beginnen.

Deze tips helpen je op weg.

Gebruiksvriendelijke website

Een van dé belangrijkste tips om met je te delen: richt een gebruiksvriendelijke website in. Dit is immers je visitekaartje! De keuze voor een goed e-commerce platform ligt hieraan ten grondslag. Shopify is ideaal voor de inrichting van een webshop. Het is zelfs een van de grootste e-commerce platformen ter wereld. Gebruiksvriendelijkheid staat voorop in Shopify, zowel voor de klant als voor jou. Zo laadt je webshop snel, kies je voor een overzichtelijke lay-out en indeling, en is je webshop responsief. Dit zijn allemaal belangrijke onderdelen om je webshop te laten groeien.

Kennis opbouwen

Het is slim om zoveel mogelijk kennis op te doen, zeker als je net begint met je webshop of als je iets nieuws wilt proberen. Maak het jezelf natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld wat betreft het (laten) bouwen van je webshop. Ben je niet helemaal tevreden met het platform of systeem dat je hier momenteel voor gebruikt? Overweeg migreren naar Shopify, voor een webshop met meer mogelijkheden en een beter resultaat. Technische kennis is maar nauwelijks nodig, wat een uitkomst is als je hier (nog) niet zo sterk in bent. Blijf daarnaast zeker leren, over webshops bouwen maar ook over andere thema’s. Wat weet je al van je doelgroep? Hoe wil je dat je marketingstrategie eruit gaat zien? Hoe meer tijd je in de ontwikkeling van je kennis over relevante thema’s stopt, hoe sneller je webshop vervolgens kan groeien. Al valt er vaak ook zeker iets voor te zeggen om de hulp van experts in te schakelen, zodat je niet alles zelf hoeft uit te voeren.

Kwalitatieve producten

Het gaat natuurlijk ook om de producten die je verkoopt in je webshop. Kies voor kwaliteit. Als je items verkoopt van een matige afwerking, komt dit je omzet namelijk niet ten goede. Je krijgt veel klachten of ontvangt de spullen weer retour. Ook verklein je de kans dat je klanten nog een keer bij je bestellen. De investering ligt vaak hoger bij kwalitatieve producten, maar dit pakt op de lange termijn juist vaak goed uit. Wees er liever waakzaam op dat je bijvoorbeeld niet te veel inkoopt, als je een product voor het eerst test. Het testen en controleren is sowieso belangrijk: doe dit het liefst altijd, voordat je iets in de webshop plaatst.

Snelle levering

De moderne klant verwacht een bestelling snel te ontvangen. Het liefst binnen 1-2 werkdagen. Het is dus verstandig om hieraan te voldoen, of om hier in ieder geval bij in de buurt te zitten. Communiceer op je website ook duidelijk over de verwachte levertijd. Lukt het toch een keertje niet om een product snel te bezorgen? Dan kun je de klant hier het beste zo snel mogelijk over inlichten, om verdere teleurstelling te voorkomen.

Uitstekende klantenservice

De laatste tip: zorg dat je uitstekende klantenservice kunt bieden aan je klanten. Er komen namelijk vragen, opmerkingen en klachten binnen. Hoe groter je webshop is, hoe meer je er kunt verwachten. Het is belangrijk dat je dit goed oppakt. Heb je er zelf geen tijd voor? Neem dan een klantenservicemedewerker aan, die weet hoe klanten op de juiste manier te woord te staan. Beleefdheid is bijvoorbeeld essentieel, evenals oplossingsgerichtheid. Naast snelle levering, verwacht de klant ook snel antwoord op vragen: het liefst binnen enkele uren tot een dag. Als je dan ook nog eens bereikbaar bent op verschillende manieren – per mail, telefoon en chat – zit je helemaal goed. Het vergroot de kans dat klanten tevreden zijn en bij je terugkomen: dat is een mooi streven.

De bovenstaande punten tellen allemaal mee als je een webshop hebt: van een mooie website tot een goede klantenservice. Het is dus best wat werk om dit allemaal op te pakken. Ben jij klaar om je webshop te laten groeien? Veel succes!


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige Almeerder die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente


Warning: Undefined variable $ip in /opt/lampp/htdocs/almere-nieuws/website/footer.php on line 425

Deprecated: base64_encode(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /opt/lampp/htdocs/almere-nieuws/website/footer.php on line 425

Warning: Undefined variable $ip in /opt/lampp/htdocs/almere-nieuws/website/footer.php on line 426

Deprecated: base64_decode(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /opt/lampp/htdocs/almere-nieuws/website/footer.php on line 426

Warning: Undefined variable $ip in /opt/lampp/htdocs/almere-nieuws/website/footer.php on line 432