Column: Veertien jaar AlmereDezeWEEK
Klik om te vergroten


Column: Veertien jaar AlmereDezeWEEK



Gefeliciteerd met je veertiende verjaardag, AlmereDEZEWEEK! Ondanks deze mooie leeftijd zijn feiten soms lastig voor je, dit zal zo langzamerhand wel algemeen bekend zijn. Echt journalistiek volwassen ben je ook nog niet nu een redactiestatuut en een onafhankelijke klachtenprocedure ontbreekt. Maar wat weten we eigenlijk van je, jarige job? Welke openbaar toegankelijke feiten kennen we over je? Een uurtje researchjournalistiek leverde al snel wat ongemakkelijke feiten over je op.

Je wordt door de Kamer van Koophandel bestuurd door Ron Broertjes (1962) en Martin van Feggelen (1961) maar je bent eigendom van Rodi Media Midden Nederland BV. Donald Esser, werkzaam bij Rodia Media BV, speelt ook een belangrijke rol in je leven maar uit de officiële stukken blijkt niet helder welke en dat terwijl hij regelmatig ook je woordvoerder is. Weet je eigenlijk wel welke bijnaam zijn oud-collega’s hem gaven? Donald 'Flesser', don’t kill the messenger. Heb het niet zelf bedacht. Wees gewaarschuwd.

Je bent geboren op 25 februari 2005. Deze week al weer veertien jaar, wat gaat de tijd snel. Gefeliciteerd! Maar, je vader Rodi ontkent je bestaan volgens de inschrijving; bij de Kamer van Koophandel heeft hij dertien kinderen (nevenvestigingen). Daar sta jij niet bij. Eén troost: op zijn website wordt je wel weer als kind erkend.

Al die jaren weet je veel mensen te bereiken. Maar wat is eigenlijk elke week je feitelijk bereik? Volgens jezelf 89.000 stuks met in zeer kleine letters 'exclusief de nee-nee stickers'. Weet je dat er best veel nee-nee stickers zijn? Uit een Volkskrantbericht van vorig jaar blijkt dat 23 procent van de brievenbussen in stedelijke gebieden een nee-nee sticker heeft en dit percentage stijgt. Dus je bereik is niet 89.000 zoals je elke week beweert maar eerder tussen de 60 tot 70.000. Wanneer het percentage van 23 procent ook voor Almere geldt is dat hooguit 68.530 exemplaren.

Het recente onderzoek van de stichting Nationaal Onderzoek Multimedia van 30 augustus 2018 met de nieuwste bereikcijfers van Huis en Huis bladen onthult meer ongemakkelijke feiten over je bereik. Die gaan uit van 80.000 exemplaren dus 9.000 minder dan jij wekelijks opgeeft. Je blijkt ook onder het landelijke gemiddelde van 53 procent qua bereik voor gratis Huis aan Huis bladen te scoren. Volgens dit representatieve onderzoek bereikt een gemiddeld nummer van jou 48,5 procent van alle Almeerders van dertien jaar en ouder. 

Op zich nog geen slecht cijfer maar wèl anders dan je doet voorkomen. Als de adverteerders, inclusief de gemeente als grootste adverteerder, het ook maar weten. Je weet leugens hebben korte benen, anders kan Eric Wiebes je daar meer over vertellen.

Ook uit de gegevens van de Kamer van Koophandel blijken wat ongemakkelijke feiten over je: je hebt de afgelopen jaren regelmatig de jaarstukken te laat bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd. Foei! Volgens de wet is uitstel van deze termijn niet mogelijk en levert overschrijding van deze termijn een strafbaar economisch delict op. Wist je dat? Sinds 2012 is deze termijn drie keer overschreden.

Ook is het vreemd dat de gemeente als overheid geen hogere kwaliteitseisen aan je stelt bij de aanbesteding van de gemeentekatern. Uiteraard niet inhoudelijk vanwege de belangrijke persvrijheid, maar wel aan het hebben van een redactiestatuut en een onafhankelijke klachtmogelijkheid. Dat ontbreekt allemaal bij jou. Dergelijke kwaliteitseisen stelt de gemeente zelfs bij het vervoerscontract dat aanbesteed is.

Nu loopt de gemeente het risico meegezogen te worden in inhoudelijke ruzies over je wekelijkse uitgave. Dat straalt ook af op de geloofwaardigheid van de informatie van de gemeente zelf. Een eigen uitgave zelfstandig verspreiden zou meer voor de hand liggen, onafhankelijk en herkenbaarder voor bewoners en bedrijven. Bovendien vermindert het de wederzijdse afhankelijkheid waarin jij en de gemeente elkaar nu gevangen lijken te houden.

AlmereDezeWEEK, ik wens je veel goeds. Groei verder in journalistieke kwaliteit door te doen wat in jounalistenland gebruikelijk is: wat meer aandacht voor de feiten, wat meer aandacht voor hoor-wederhoor, een eigen redactiestatuut en onafhankelijke klachtenprocedure. Dan ga je een gouden toekomst tegemoet. Lokaal, betrokken EN betrouwbaar!

Tjeerd Herrema - Columnist

[Ad] Wil je voortaan de Almeerse agenda ontvangen in je tijdlijn op Facebook? Klik hier: Beleef Almere.


Deel deze column

Het lezen de moeite waard? Een financiële bijdrage naar keuze (klik hier voor meer info, dank! ❤️) is een vorm van waardering, maar deze column delen ook! Onze dank is groot. 😊

Reacties

Reacties lezen