Maandag 17 januari 2022
5.7 °c
1

Word jij onze 37,777e volger?

instagram

linkedin

Onderzoek: veel mensen maken zich zorgen over kosten miljoenenproject Floriade

20 reacties Overige


Veel mensen maken zich zorgen over de kosten van miljoenenproject Floriade, waar de gemeente Almere enige aandeelhouder van is. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Corine Hoeben, onderzoeker bij het COELO (onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen).

Volgens de onderzoeker is het niet duidelijk waar het geld voor een dergelijk project precies vandaan komt. Wel is volgens haar zeker dat de burgers de rekening krijgen gepresenteerd. "Waar ze het precies vandaan gaan halen kan je nooit helemaal hard maken, maar er zal overal wat vanaf gaan. Het Rijk hoeven ze namelijk in dit soort gevallen niet te vragen om extra geld.”, aldus Hoeben.

OZB-belasting omhoog

Volgens de onderzoeker bestaat er een grote kans dat de belastingen volgend jaar omhoog gaan. Dat is namelijk de melkkoe van de gemeente. "Maar je moet wel heel hard aan het stuur draaien wil het ook genoeg opleveren.”, laat Hoeben weten.

Andere voorzieningen

Het is nog lastig te zeggen of Floriade ten koste gaat van gemeentelijke voorzieningen als jeugdzorg en WMO. In het onderzoek is te lezen dat iedere gemeente in Nederland jaarlijks geld van de landelijke overheid krijgt. Dat geld komt uit het Gemeentefonds. Volgens de onderzoeker wordt het geld niet geoormerkt en mag een gemeente dat geld vrij besteden. Het zou dus ook ingezet mogen worden om een evenement als de Floriade (gedeeltelijk) te financieren.

Artikel gaat hieronder verder

Geen voorstander

Hoeben is duidelijk geen voorstander van gemeenten die dergelijke projecten organiseren. Dat komt omdat gemeenten de afgelopen jaren - mede als gevolg van de financiële crisis - al erg hebben moeten bezuinigen: het vet is van de botten. Hoeben zegt daarover: "Je neemt nogal een risico als je in een groot project stapt als een Floriade, dus dan denk ik: ‘Doe dat nou niet’. Een enkele keer zullen ze misschien nog reserves hebben die ze kunnen aanspreken, maar in de meeste gevallen zijn die potjes bijna leeg.”


Vacature-alert - 18 nieuwe vacatures!

Er zijn de afgelopen week in totaal 18 vacatures geplaatst voor banen in de regio's Almere, Hilversum, Naarden, Dronten, Weesp, Lelystad en Huizen.

Bekijk overzicht


Reacties (20)

Bekijk hieronder de reacties die geplaatst zijn via Facebook. Ook een reactie plaatsen? Klik hier
user
Geplaatst door Hanneke Mattheijer op woensdag 11 november 2020 om 07.20 uur
Nou, we krijgen nog wel meer rekeningen gepresenteerd dankzij de Corona😩 hoppa op naar 2021🤪
user
Geplaatst door Willem van den Tweel op zondag 08 november 2020 om 21.04 uur
Zonde wat er allemaal voor weg moest, ook een stukje natuur.😧
user
Geplaatst door Erwin Krol op zondag 08 november 2020 om 15.22 uur
Weer een van de slechte ideeen
user
Geplaatst door Janneke van Baalen op zondag 08 november 2020 om 11.54 uur
Vanaf het begin ben ik al tegen het project Floriade geweest, omdat dit gigantisch veel geld zou gaan kosten. En ... dat bleek al en nu dus nog meer. De rekening zal aan de burgers worden gepresenteerd, waar wordt het geld dan elders vandaan gehaald.😡😡😡
user
Geplaatst door Anneke Appels-Schuts op zondag 08 november 2020 om 09.25 uur
Ik maak me zeker zorgen! Wij gaan gewoon voor alles opdraaien. Wat ik wel moeilijk vind is dat we twee jaar geleden nog de kans hebben gehad om de boel af te zeggen door een heel andere gemeenteraad te kiezen. Dit is niet gebeurt. Er waren toch een aantal partijen mordicus tegen.
user
Geplaatst door Seral Nijhuis op zaterdag 07 november 2020 om 22.56 uur
Helaas wel de WMO al drie jaar op een rij verminderd. Met heel veel gevolgen voor alle mensen die echt deze zorg nodig hebben......dan hebben we het nog niet eens over jeugdzorg. Maar zoveel miljoen naar de floriade is geen probleem........vindt het ronduit schandalig
user
Geplaatst door Martijn Willemse op zaterdag 07 november 2020 om 20.20 uur
Zorgen? Hahaha, alsof je daar iets mee bereikt. Ze doen maar lekker.
user
Geplaatst door Hettie Barlo op zaterdag 07 november 2020 om 20.18 uur
Ja vind Almere al duur genoeg , vooral de afvalkosten bij de gemeente belasting voor een persoons huishoudens , schandalig! Nou ik verwacht zo wel twee!! Vrij kaartjes voor deze Floriade!! Echt wel!!
user
Geplaatst door Boudewijn Hoeneveld op zaterdag 07 november 2020 om 20.17 uur
En onze burgemeester wil nog 6 jaar bij tekenen...? Hij die hier leiding aan heeft gegeven..?
user
Geplaatst door Rafaella van Galen op zaterdag 07 november 2020 om 20.09 uur
Dat deden we al vanaf het begin, is niks veranderd
user
Geplaatst door Sandra Terlien op zaterdag 07 november 2020 om 18.10 uur
Als ze eerst eens gevraagd hadden of ik er voor wil betalen, en ik denk dat dat voor veel bewoners geldt....had die hele floriade nooit opgestart geweest. Bodemloze put!!!
user
Geplaatst door Tabak Jan op zaterdag 07 november 2020 om 17.06 uur
Wij inwoners betalen dat dure feestje maar zijn niet eens uitgenodigd.
user
Geplaatst door Marco Oversteegen op zaterdag 07 november 2020 om 16.56 uur
Mja. Weet je... 30 miljoen bezuinigen op reiintegratie, waarbij de boefjes van straat bleven. Nu geen extra beveiliging, geen extra investeringen in reiintegratie etc... maar blijven pushen in dat kansloze Floriade, waar het in mijn optiek niet eens over gaat. Wat dacht je van goedkoper grond opeisen voor meer woningbouw. Bouw Almeretraz op het Weerwater zou ik zeggen.
user
Geplaatst door Dominic de Ruiter op zaterdag 07 november 2020 om 14.09 uur
Dan protesteer tegen de floriade? Lijkt mij de enige oplossing dan te gaan zeggen dat wij met een gebakken peren zitten, daarnaar luisteren ze niet.
user
Geplaatst door Louise Hoffmann op zaterdag 07 november 2020 om 13.40 uur
Wordt gewoon doorgedrukt. Te erg voor woorden. En wij blijven met de schade/scherven zitten
user
Geplaatst door Rob Koning op zaterdag 07 november 2020 om 13.08 uur
De gemeente doet toch wat zij willen en plukken de bewoners financieel kal 🤬🤬
user
Geplaatst door Jeroen Frankfoort op zaterdag 07 november 2020 om 12.58 uur
Ja natuurlijk maak ik mij zorgen
user
Geplaatst door Cees Stam op zaterdag 07 november 2020 om 12.17 uur
Ik maak me allang zorgen. !!😠
user
Geplaatst door Lois Dankelman op zaterdag 07 november 2020 om 12.13 uur
Tuurlijk maak ik me zorgen. Boos ben ik zelfs!
user
Geplaatst door Patrick van der Vliet op zaterdag 07 november 2020 om 11.42 uur
Burgers krijgen altijd al de rekening, dit is niks nieuws!